Opening expositie 75 jaar OVV

Vrijdagavond 11 juni 2021 is in de tentoonstellingsruimte van de Historische Kring Voorhout aan de Bonekruidstraat 13 de jubileumtentoonstelling 75 jaar Oranje Vereniging Voorhout geopend. Na het doorknippen van in totaal 75 oranje linten, 25 stuks door Willem Vink (OVV), 25 stuks door wethouder Arno van Kempen, knipte burgemeester Carla Breuer de laatste 25 linten door en verklaarde de tentoonstelling voor geopend. In de tentoonstelling overheerst de kleur oranje, hoe kan het ook anders. De tentoonstelling toont honderden objecten en foto’s vanaf de oprichting op 3 april 1946 tot heden. Linten, foto’s, bekers, vaantjes, kleding, programma’s, informatie over de bekende limonadeverstrekking en natuurlijk spelletjes. Teveel om op te noemen. De tentoonstelling is thematisch ingedeeld, o.a. 4 en 5 mei, verschillende jubileumjaren, Luchtkussenfestival, wandel- en fietsvierdaagse. Zelfs het eerste programmaboekje is te zien. De laatste aanwinst, te zien in de vitrine in de hal, is de dankbetuiging van Koningin Maxima voor haar felicitatie van de OVV, het boeket oranje bloemen en de oranje taart voor haar 50e verjaardag.
In haar openingswoord schetste burgemeester Breuer de uitstekende samenwerking tussen verschillende verenigingen en de Oranje Vereniging Voorhout. Zij prees de tientallen vrijwilligers en de kwaliteit van de organisatie. Dat was in het begin wel anders, memoreerde wethouder Van Kempen. De neutrale vereniging werd kort na de oprichting gedwarsboomd door de toenmalige pastoor èn de burgemeester. Op zijn geheel eigen wijze stipte HKV-voorzitter Cok van Steijn de samenwerking tussen beide Voorhoutse verenigingen aan. Feest maak je samen! was ook zijn motto.
Na de opening volgden verschillende spelletjes zoals muis meppen, sjoelen met autobussen, doolhof en de zenuwspiraal. Zowel de burgemeester als de wethouder behaalden bij de zenuwspiraal een schitterende score.
De tentoonstelling, toegelicht door de voorzitter van de OVV Ton Wolvers, droeg aller bewondering. Willem Vink: “Dit had ik niet verwacht. Dit is ver boven mijn verwachting”, een compliment aan de tentoonstellingscommissie van de HKV.
In de ontvangstzaal van de HKV draait een kort filmpje van de feesten uit 1963 en later.
De tentoonstelling is geopend op iedere eerste twee zaterdagochtenden van de maand. Van 10:30 uur tot 12:30 uur. Uitgezonderd de maand augustus.
Tijdens de opening zijn er spelletjes voor de kinderen met uiteraard een herinneringsprijsje. Bezoeken kunt u in blokken van 20 minuten.
Aanmelden kunt u via het inschrijfformulier.