Herdenking holocaust

Holocaustmonument herdenking 2023 in Voorhout

Op 1 november 2005 riep Kofi Annan, toenmalig secretaris-generaal van de Verenigde Naties, de bevrijdingsdatum van Auschwitz, 27 januari 1945, uit tot een dag van herdenking: The Holocaust Memorial Day. Wereldwijd worden de slachtoffers herdacht van de Holocaust en van andere genocides. Auschwitz is uitgegroeid tot universeel symbool voor de massavernietiging van onschuldige burgers. Rondom deze dag worden in Nederland door vele organisaties activiteiten georganiseerd. De activiteiten worden afgesloten met de Nationale Holocaust Herdenking welke plaats vindt in Amsterdam op de laatste zondag in januari. Op zondag 29 januari 2023 organiseerde het Nederlands Auschwitz Comité de jaarlijkse Nationale Holocaust Herdenking bij het Spiegelmonument 'Nooit Meer Auschwitz' in het Wertheimpark in Amsterdam. Het is dan 78 jaar geleden dat Nederland is bevrijd en is het eveneens 78 jaar geleden dat concentratie- en vernietigingskamp Auschwitz, hét internationale symbool van de Holocaust, werd bevrijd. Afgelopen vrijdag 27 januari hebben burgemeester Carla Breuer en oud voorzitter van Oranje Vereniging Voorhout Ton Wolvers een bloemstuk gelegd bij het Holocaustmonument in Voorhout. Hierbij waren ook de heer en mevrouw van Dam aanwezig, de heer van Dam heeft in 2021 het Holocaustmonument in samenwerking met de OVV gemaakt. U kunt het Holocaustmonument vinden bij het oorlogsmonument op het Raadhuisplein. Laten we de wens uitspreken: nooit meer Auschwitz als een signaal tegen het opkomend antisemitisme.