bevrijdingsdag 2022

De klokken hebben vanmorgen geluid om aan te geven dat Voorhout 77 jaar geleden is bevrijd, én om u op te roepen vandaag de nationale vlag buiten te hangen.

De vlag die gebruikt wordt is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.

Het jaarthema van het Nationaal Comité 4 & 5 mei:

Vrijheid in verbondenheid

In het voorjaar van 2020 was de hoopvolle verwachting dat de coronacrisis ons nadertot elkaar zou brengen, maar dat blijkt bijna twee jaar later maar deels waar. De pandemie
heeft ook juist maatschappelijke problemen en tegenstellingen aan de oppervlakte gebracht en getoond dat onze vrijheden soms haaks op elkaar lijken te staan.
Persoonlijke zeggenschap en het collectieve belang lijken niet altijd verenigbaar.

De komende tijd kunnen we elkaar hopelijk weer meer ontmoeten. Maar het feit dat we
weer bijeen mogen komen betekent niet automatisch dat we ons ook verbonden voelen. Wat zijn de spanningen die hierdoor worden opgeroepen en hoe gaan we daarmee om?

Meer informatie op: www.4en5mei.nl

Eens in de vijf jaar vieren we de Bevrijdingsfeesten groots in Voorhout. Behalve het luiden van de klokken zijn er vandaag geen andere activiteiten georganiseerd door de Oranje Vereniging Voorhout.

Gisteren hebben we mogen herdenken en de bijeenkomst in de kerk kunt u hier terug luisteren. De foto's hiervan alsmede die van de kranslegging kunt u hier zien.